Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

TomasM-Porta ha escrit 1727 articles i te 8011 comentaris. L'últim article ha estat fet el 14/06/16

perfil de'n(na) TomasM-Porta | àlbum de fotos de'n(na) TomasM-Porta

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de TomasM-Porta

Espai
 

“EL MERCADER DE VENÉCIA” DE WILLIAM SHAKESPEARE (I MICHAEL RADFORD.)

Data dissabte 5/novembre/2011 - 04:58 Icona 5658 Data 1

Suposo que m’ha de caure la cara de vergonya de descobrir a aquestes alçades el mercader de Venècia. Quan era més jove fins i tot m’atrevia a dir que Shakespeare no era sant de la meva devoció i que hi havia molts autors teatrals que m’agradaven més. No és que jo volguès ser original, ni agossarat, és que em trobava amb dos problemes: les traduccions massa literals dels textos de Shakespeare – ara sé que prefereixo les adaptacions a un llenguatge més contemporani i més natural – i el fet que no tot el que es representa de Shakespeare té la mateixa potència.

Hi ha obres com “La nit de reis” que continuen deixant-me indiferent, però he de reconèixer que quan Shakespeare em toca la fibra –que principalment és amb els seus drames – aconsegueix emocionar-me i admirar-me moltíssim. Penso en Titus Andrònic (una de les obres més brutals que he vist ), penso en Juli Cèsar, penso en Hamlet, penso en Machbech, penso en Ricard III i penso en el Mercader de Venècia.

Quin geni Shakespeare, Déu meu. Un d’aquells que justifica moltíssimes vides. Hauria de ser pecat viure i no trobar-se més d’una vegada amb Shakespeare.

Malgrat les aparences, allò que ens emociona dels grans artistes no són els temes que tracten sinó la manera com els tracten. En aquest sentit Shakespeare és un gran botó de mostra: la gran majoria de les seves obres estan basades en obres anteriors que ara només són recordades perquè Shakespeare s’hi va inspirar. Vol dir que allò que és potent no és el tema sinó com Shakespeare el tracta, en definitiva, la forma, cosa que no vol dir en absolut que la forma sigui barroca però a mi a l’escola em van voler vendre la moto que només els barrocs es preocupaven per la forma, mentre que els clàssics és preocupaven pel fons, cosa que és una solemne tonteria. Els clàssics també es preocupen de la forma. Tant o més que els barrocs, el que passa és que en comptes d’esforçar-se per recargolar l’obra i fer-la incomprensible, s’esforcen per fer-la més o menys simple i assequible, cosa que els que no tenim ni massa cultura ni massa intel.ligència sempre agraïm.

Shakespeare és un exemple de geni clàssic. Geni perquè el seu talent és fora de série, perquè va escriure obres que seran representades a tot arreu mentre el món sigui món i clàssic, no només pels mateixos motius, que també, sinó perquè va escriure unes obres que poguèssin arribar a tota la població. Des de l’aristocràcia fins a les classes populars. Si els actors són bons i l’obra s’actualitza una mica qualsevol persona s’emociona, per exemple, amb el mercader de venècia, mentre que per llegir a Gòngora, posem per cas, cal ser un erudit.

Per a mi el tema de l’obra és l’inseguretat de l’home en el que s’esdevindrà en el futur. No és sensat fer promeses massa fortes perquè és possible que no les poguem complir. Pot passar qualsevol cosa que ens faci quedar en fals. I això és així tant per a les promeses grans com per a les promeses més petites, per les promeses més aparentment fàcils de complir, com per a les més difícils. O sigui que el més sensat és no fer promeses o no comprometre’s si no volem sortir escaldats, com en podien haver sortir el mercader de Venécia – absolutament segur que podrà tornar el deute al jueu Shilok – i que està a punt d’haver-li de donar una lliure de la seva pròpia carn i el seu amic Bassanio, que dóna el anell de prometatge de Porcia malgrat que li va jurar que no el donaria mai. Sort en tenen els dos de l’intel.ligència de Porcia, personatge que quan venen maldades –com les hipoteques contemporànees – no els sols trobar ni per casualitat.

Molts estudiosos consideren que el personatge central de l’obra no és precisament el mercader de venècia, sinó Shylock, l’usurer jueu. La primera cosa que cal dir és que és un gran personatge de la literatura universal, un personatge amb moltíssima força, un personatge que ens emociona tant quan és menystingut com quan es venjatiu. El seu monòleg és absolutament humanista i inevitablement fa pensar en el discurs de Charles Chaplin a “El gran dictador”, tot i que és molt més breu. Diu:

“Sóc jueu. No té ulls un jueu? ¿No té mans un jueu, òrgans, dimensions, sentits, afectes, passions? Som alimentats amb el mateix menjar, ferits per les mateixes armes, subjectes a les mateixes malalties, guarits pels mateixos mitjans, escalfats i refredats pel mateix hivern i l'estiu com un cristià? Si ens punxen, ¿no sagnem? Si ens feu pessigolles, no riem? Si ens enverinen, no morim? I si ens fey mal, no tenim dret a venjar-nos?”

Al començament de l’obra es veu com els venecians i el mercader Antonio en particular menyspreen els jueus. Antonio el creu amb el dret d’escupir-lo senzillament perquè és jueu. Però resulta que a l’hora que els menyspreen, els cristians necessiten els jueus perquè són els que es dediquen a fer de banquers.

Això no fa que se’ls estimi més, és clar, perquè molesta necessitar a aquell a qui es menysprea i més si resulta ser descendent del poble acussat de matar Jesús – que ningú no sembla recordar-se’n que era jueu, igual que Josep i Maria, els apostols i tots els profetes de l’antic testament – i fa negoci amb els prèstecs. Pense’m en la situació que vivim ara què pensaria la gent dels banquers si fossin jueus.

Shakesperare té tant talent que no sabem si creure que és un defensor dels jueus, com sembla que és desprén del monòleg que he copiat més amunt o si és un antisemita convençut, donada la crueldat de la venjança que planteja Shylock i donat que, al final, és el gran derrotat de l’obra, ja que ho perd tot: la filla, els diners, el plet, només li deixen que continuii vivint i això esdevindrà per ell com una pena més. Això podria ser interpretat com una injustícia i a l’hora com un acte d’estricta justícia. Probablement els seus contemporanis, com els venecians, pensaven que Shylock havia de ser castigat. Potser una obra en la que tots haguèssin acabat bé ens deixaria anar més tranquils a casa però no tindria la força que té.

Com passa sovint amb els personatges genials, Shylock no només ha fet niu entre els clàssics de la literatura, sinó que ha fet niu en el propi idioma anglès. Ha esdevingut un verb: to shylock, que vol dir practicar l’usura. I no cal dir que pels anglesos ser un Shylock és molt pitjor que pels catalans ser un senyor Esteve, tot i que els dos personatges tenen una certa retirada, però Rusiñol no és Shakespeare, és clar.

També els anglesos han fet seva l’expressió “pound of flesh”, que ha deixat de voler diur una lliura de carn, per significar una venjança cruel, brutal, desmesurada etc...

A Anglaterra foren expulsats al segle XIII i, per tant, Shakespeare no en va conèixer mai cap. Si més no sent-ne conscient de que el coneixia ( perquè suposo que de jueus amagats n’hi devia haver, però potser no ). Val a dir que fou el tirà Cromvell qui els va readmetre l’any 1656, quan Shakespeare feia mig segle que feia malbes.

Una curiositat que parla de la decadència catalana és que Shakespeare sovint fa sortir a les seves obres aristòcrates catalans amb el seu rang reial de prínceps o reis d’Aragó. A la película, com que gairebé ningú no sap que fou el Reialment d’Aragó, el pretendent aragonès, que és català, passa a ser francès, perquè així tothom sap de quin país es parla.

El final de l’obra és una burla al dret i a Shylock sensacional. L’argumentació de Porcia en el sentit que Shylock no té dret a res perquè hauria de tallar just una lliura de carn no té cap sentit jurídic, ja que qui vol més, pot voler menys. I, pel que fa a no haver de vessar ni una sola gota de sang, el mateix: l’obligació de lliurar la carn del mercader va aparellada intrínsecament a que es vessi sang. És evident que cap contracte no especifica tots els extrems necessaris pel seu compliment perquè si es fes així fins i tot el contracte més senzill tindria mils de folis. Ara, és una manera de que Shakespeare solucioni una problema –la mort del mercader- que no sembla que en tingui.

La burla al contracte signat porta porta encara dues humiliacions més: Shilock perd tot el seu patrimoni per haver intentat que es compleixi un contracte ( diuen que per haver intentat matar un ciutadà venecià sent extranjer ) i només aconseguirà conservar-ne la meitat si es fa cristià.

No sé si d’aquestes coses els anglesos en diuen Christianisting, de to christ, però no crec.

Al Pacino, Jeromy Irons i Venècia, sensacionals.



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
estrident

jo vaig fer de jutge del mercader de venecia

Date Saturday, November 5th 2011, 4:19 PM

ei bravo persi pero una cosa no posis els textos tant llargs que la gent no els llegeix i pocs es dignen a llegir mu maco felicitats

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per TomasM-Porta? Aquí son els últims articles.

 
Bullet ELS CIUTADANS COM NOSALTRES
  Data 14/06/16 Icona 3600 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES DONES SÓN MILLORS
  Data 13/06/16 Icona 1807 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES CUP.
  Data 09/06/16 Icona 1772 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet L’AJUNTAMENT ANTISISTEMA
  Data 02/06/16 Icona 1786 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ÀUSTRIA A PUNT DE TENIR
  Data 27/05/16 Icona 1716 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BATLLESA COLAU I
  Data 26/05/16 Icona 1786 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PERO LA BATLLESA COLAU
  Data 25/05/16 Icona 1843 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet ARS MARINA TROBANDI
  Data 25/05/16 Icona 1869 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet APOLOGIA DEL DISPENSARI
  Data 17/05/16 Icona 1782 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CDC VERSUS ERC
  Data 13/05/16 Icona 1757 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet I ELS REFUGIATS DEL
  Data 12/05/16 Icona 1817 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet S’HAN D’APUJAR ELS
  Data 11/05/16 Icona 1698 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet NOVES ELECCIONS AL REGNE
  Data 10/05/16 Icona 1775 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PER LA RENDA NO DONARÉ
  Data 09/05/16 Icona 1828 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet PUNT I FINAL
  Data 27/04/16 Icona 1818 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet JOHAN CRUYFF IN MEMORIAM
  Data 01/04/16 Icona 1803 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet RAJOY FA BO SANCHEZ
  Data 14/03/16 Icona 1772 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BROMETA DE RÀDIO
  Data 09/03/16 Icona 1756 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CARME FORCADELL, PRESIDENTA
  Data 02/03/16 Icona 1889 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DEMOCRÀCIA DIRECTA
  Data 01/03/16 Icona 1792 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DOLORS MIQUEL PROVOCANT
  Data 25/02/16 Icona 1824 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet MURIEL CASALS IN MEMORIAM
  Data 25/02/16 Icona 1750 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SON DEMOCRÀTIQUES LES
  Data 16/02/16 Icona 1792 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL MAGISTRAT ISMAEL
  Data 15/02/16 Icona 1845 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet SOBRE EL NOU GOVERN
  Data 11/02/16 Icona 1806 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet JO VOTARIA A FAVOR D’UN
  Data 10/02/16 Icona 1728 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet PERÒ QUE COI HA FET
  Data 08/02/16 Icona 1745 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL FINANÇAMENT IRREGULAR
  Data 26/01/16 Icona 1834 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet L’ADÉU –O L’ARREVEURE
  Data 25/01/16 Icona 1784 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet PERQUÈ CREC QUE CONVERGÈNCIA
  Data 21/01/16 Icona 1681 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet A SANT DE QUÈ LA GENERALITAT
  Data 20/01/16 Icona 1830 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet NO PODEN HAVER LLEIS
  Data 19/01/16 Icona 1764 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LADRAN, LUEGO CAVALGAMOS
  Data 13/01/16 Icona 1906 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet AL.LELUIA, TENIM PRESIDENT!!!!
  Data 11/01/16 Icona 1712 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SUBASTES FRATICIDES
  Data 07/01/16 Icona 1816 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet CONTRA ARTUR MAS
  Data 05/01/16 Icona 1866 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS SOCIALISTES ES VAN
  Data 29/12/15 Icona 1785 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 28/12/15 Icona 1739 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS DE LES CUP SON UNS
  Data 28/12/15 Icona 1715 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 24/12/15 Icona 1807 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 23/12/15 Icona 1721 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SESDEVINDRAN LES REVOLUCIONS
  Data 22/12/15 Icona 1753 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS RESULTATS DE LES
  Data 21/12/15 Icona 1785 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet HEM DE CELEBRAR AQUESTA
  Data 10/12/15 Icona 1820 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet EM DONO DE BAIXA DERC
  Data 10/12/15 Icona 1895 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Ttol de l'article
  Data 02/12/15 Icona 1796 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet QUE CONVOQUIN NOVES
  Data 01/12/15 Icona 1798 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet UNA MISSA PER FRANCO???
  Data 23/11/15 Icona 1788 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet ALG ENTN EL QUE EST
  Data 22/11/15 Icona 1885 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet I ARA RESULTA QUE ESTEM
  Data 18/11/15 Icona 1652 Data 1 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Abril

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 
 

Març

 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer