|
|
|
|
 |
 |
|
|
|
Article del bloc de feda
|
 |
|
Dia Internacional de la Dona
dijous 8/març/2012 - 03:40 2007 27
La instauració d'aquesta data com a Dia Internacional de la Dona és fruit d'un llarg procés. Sovint s'atribueix la celebració de la data a l'incendi ocorregut el 1908 en una fà brica tèxtil de Nova York. En aquest haurien mort un centenar de treballadores que s'havien declarat en vaga i tancat dins la fà brica.
La realitat, però, és més complexa. Els fets de Nova York serien tres i no un únic incendi: la vaga de treballadores del tèxtil de 1857, l'incendi de la fà brica Cotton i el de la Triangle Shirtwaist Company el dia 25 de març de 1911. En aquest últim van morir 142 obreres (la majoria immigrants joves) que l'any anterior havien protagonitzat una vaga per demanar millores laborals de la fà brica.
Les primeres celebracions del Dia de la Dona foren, per part de les socialistes nord-americanes el darrer diumenge de febrer de 1908. A Europa l'any 1910 en la 2na Conferència Internacional de Dones Socialistes Clara Zetkin proposà l'establiment del Dia Internacional de la Dona per tal de promoure el sufragi femenÃ, a més de la pau i la llibertat. Aixà doncs el 19 de febrer de 1911 les europees celebraren la diada.
El Dia Internacional de la Dona queda fixat en la data del 8 de març a partir de la sortida al carrer (en protesta per la manca d'aliments) de les dones russes el 8 de març de 1917.
El sentit de la diada respon a la lluita de les treballadores per tal d'obtenir millores laborals i socials. Al llarg del s.XX el Dia de la Dona s'utilitzà per reivindicar principalment el dret al vot femenÃ.
La celebració de la data encara actualment respon al ressorgiment de les reivindicacions feministes dels anys seixanta i setanta, éssent implantada per les Nacions Unides el 1977.
|
 |
 |
 |
|
|
|
Escriu articles al teu bloc
|
 |
|
|
|
Comentaris sobre aquest article |
 |
 |
|
 MartinaH |
Celebrar
Thursday, March 8th 2012, 7:36 AM
Doncs jo deixaré de celebrar el Dia Internacional de la Dona quan desaparegui el burka, les ablacions, l’assetjament sexual, la violència masclista, les diferències en els sous per la mateixa feina, quan a als equips de futbol infantils hi permetin jugar a nenes, i un llarg etcètera.  Quan arribi aquest dia, que segur que no el veuré, serà quan el deixi de celebrar.
Ara, cadascú és molt lliure de celebrar o fer el que vulgui…
Per cert, Persi… tu no tens uns dona, tens una SANTA! ;-)
Â
|
 |
 TomasM-Porta |
Dorian
Thursday, March 8th 2012, 7:14 AM
Jo és que tinc un problema: totes les feines diguem manuals les fa la meva donaaaaa. Jo només sé trencar-ho tot, mentre ella és una manetes que ho sap fer tot. Fliparies.
Una vegada fins i tot va baixar al pou de la nostra casa del poble, cosa que jo hauria de tornar a néixer per fer.
Però hi ha una cosa divertida: quan venen els paletes o els lampistes a casa tots em donen les explicacions a mi, com si fos jo el que hi entenguès. I jo els hi dic: escoltin parlin amb la meva dona, que jo de tot això no en sé un borrall. Això sÃ, quan haguem de discutir la factura, han de venir a parlar amb mi.
Una cosa semblant ens va passar amb el cotxe. Ella tenia molt clar el que volia i les modificacions que havien de fer i els cavalls i tot això i jo vaig triar que fos de color blau i vaig discutir el contracte amb el venedor i ens varem estalviar forces diners. Però quan es para el cotxe qui obre el capó a veure què passa és ella. Jo allà dintre tot ho veig igual i, a més a més, crema.
|
 |
 Dorian |
Feda
Thursday, March 8th 2012, 7:02 AM
Jo no celebro mai cap efemèride, ni el dia del pare, ni el dia de la mare, ni el dia de la dona, ni el dia de l'orgull gay, ni el dia del cà ncer, ni el dia de..... hi ha tantes efemèrides que al final ja cap importa.
Estem saturats d'aquestes diades reivindicatives, si mes no jo, que al final quan m'ho recorden sempre dic: "ahhhh, siiiii???? vaja, no ho sabia pas....."
Salut!
|
 |
 Dorian |
Persi
Thursday, March 8th 2012, 6:58 AM
Si saps canviar els pneumpà tics del cotxe, canviar una bombeta, aixecar el tèrmic o el diferència de ca teva quan cau la llum, o fer servir una taladradora, llavors amic meu, llavos no has de patir pas, car compensa el tema de la rentadora. ;)
Bromes a part, tal com he dit en no sé quin comentari, qui fa que depen de cada parella. Em sembla genial si la dona és queda a casa i l'home treballa, o a la inversa, o si ambdos fan de tot una mica.
El que no em sembla bé és fer de la teva parella el proveïdor de les teves necessitats, que en el teu cas posaria la ma al foc que no és aixà (amb una manopla a les mans, per si les mosques....)
Salut!
|
 |
 feda |
Aclariment, per si cal...
Thursday, March 8th 2012, 6:54 AM
Bé, el que crec és que no només avui és el Dia de la Dona, ho són tots i hem de fer camà dia a dia, només és el dia que ens ho recorda, que fa que aquests fets no es perdin en la memòria com tants d’altres, celebrem moltes efemèrides, com , per exemple, la diada de l’11 de setembre que no commemorem una derrota, retem homenatge a la gent caiguda en la lluita de les nostres llibertats. Hi ha coses que no haurien de caure en l’oblit, i segur que estareu amb mi que, de fet fa un mes ni us recordà veu de l’efemèride.
|
 |
 foqui |
bon dia
Thursday, March 8th 2012, 5:41 AM
Personalment ho trobo un xic ridÃcul assenyalar un dia del calendari com a Dia Internacional de la Dona, atès que qualsevol dia és el Dia de la Dona, com bé diu la Piratilla.
Pel que diu en Dori, dubto molt que s'arribi al dia en què no s'hagi de reivindicar res, més aviat tot el contrari (amb els anys, les dones volem més i més i més ... Hem deixat de ser un zero a l'esquerra ).
Purpu, m'agrada molt el que expliques al teu escrit, i tens raó, i encara n'hi ha tantes, de dones, d'aquestes...... Dones amb menjades de cervell i incapaces de fer un pas per arribar a ser autosuficients i valer-se per sà mateixes, ser elles mateixes.
Us deixo, me,n vaig a escoltar la lectura del manifest que fan des de la porta del meu ajuntament.
Salut!
|
 |
 Dorian |
Purpurina
Thursday, March 8th 2012, 5:32 AM
Tot i estar d'acord amb el que diues, en relació a la manera de fer d'algunes dones, penso que el tema és més complicat. Hi ha dones que volen viure a les esquenes d'algun home, i aquest home no vol que la dona treballi i que cuidi els nens. Si els dos esta d'acord a mi no em sembla bé, car és tracta d'una relació establerta lliurement entre dues persones.
Tanmateix aquestes maneres de fer donen peu a exemples que no considero positius, per cap de les parts.
A mi, com a home, em dona vergonya aliena quan escolto a algun home, de la meva edat, dir que no sap posar una rentadora, preparar el dinar o planxar una camisa, i que ho té "subcontractat" a la seva dona.
Penso que tant homes i dones, com a persones que som, he de ser responsables de la nostra vida i no pretendre que els demés ens facin allò que nosaltres mateixos som capaços de fer.
Amb el tema de la educació hi estic d'acord, els pares haurien de donar la mateixa educació amb independència del sexe. No pots dir-li a la nena que és faci el llit i al nen fer-li tu la feina.
I sobre la feina, doncs lo dit, el sou ha d'anar lligat al que fem, no pas al sexe.
Salut!
|
 |
|
 |
|
Escriu el teu comentari per aquest article |
 |
 |
 |
|
Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris
| Registra't |
|
|
|
|