Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

auriachm ha escrit 35 articles i te 104 comentaris. L'últim article ha estat fet el 09/12/14

perfil de'n(na) auriachm | àlbum de fotos de'n(na) auriachm

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de auriachm

Espai
 

Veermer i el presagi

Data dimecres 9/maig/2012 - 02:43 Icona 1548 Data 4

Berlín abril 2012

Lluny dels paraigües metàl•lics que encapoten l’Alexanderplatz (la plaça del tsar Alexandre I de Rússia) del Berlín més excèntric i dels miralls grotescos dels gratacels que miren de fer oblidar els búnkers comunistes sense gaire convenciment, hi ha la sobrietat de la Gemäldegalerie, a l’oest de la Postdammerplatz. Res no fa intuir que entre els pilars de formigó enrarit i l’enllosat aigualit de l’exterior, s’hi amaga gelosament una de les col•leccions de pintura europea més llaminera. El període que abraça és vertiginós -un llarg espai de temps que comprèn del s. XIII al s. XVIII)- i la desfilada de noms de pintors és gairebé indecent, amb Caravaggio, Ticià, Rembrandt, Dürer, Raphaël, P. Brueghel el Vell, Botticelli, Rubens, Van Eyck, H. Bosch o J. Vermeer com a caps de cartell. I aquí m’aturo, per a dedicar una mirada que voldria penetrant al pintor del barroc holandès que va virar l’angle d’observació cap a les escenes més suggerents de les cambres interiors: J. Vermeer. Ben segur, però, que em quedaré a l’escapça o en la superfície de la tela.

El quadre objecte d’estudi és conegut com la “Copa de vi”, però si no us fa res, l’anomenaré “Presagi de temptació”.

Podríem dir que, en comptes de les escenes de cossos embriacs celebrant explícitament l’efervescència de la carnalitat com en altres quadres holandesos contemporanis de Vermeer, en el Presagi tenim un apunt de moviments subtils. Tot hi és fràgil com el vidre que serva delicadament la jove que seu una mica garratibada, com si volgués demostrar incomoditat, i alhora una mica arrepapada en un gest d’abandonament sensual. Amb aquests petits indicis gestuals, ja podem començar a interpretar que Vermeer ens evoca una imatge de l’acte de seducció, però, en realitat, no sabem què s’ha de desencadenar entre la parella protagonista que està situada de gairell, sense fitar-se directament com passaria en una confrontació més abrupta. L’home s’està dret al costat de la noia, amb la mà aferrada a la nansa oculta de la gerra a punt de tornar-li a omplir la copa gairebé buida. La mirada ombrívola, la silueta embolcallada en un capot ostentós, l’altra mà tal vegada perduda en la faixa, per reduir l’ostentació de les intencions, o per alentir el ritme de la proposició, contrasta vivament amb l’esclat del vestit vermellós i els braços al descobert de la noia, que planta una mirada perduda en el desig que pèrfidament escuda el vidre de la copa: el vi que celebra tradicionalment l’instint desfermat dels amants. Ara bé, aquests significats deduïts s’obtenen pel color, els matisos de llum, els objectes eloqüents com ara la partitura de sonets amorosos o la cítara ajaguda a la falda d’una cadira banyada per uns raigs esbiaixats de llum irisada i no pas per l’exposició de la voluntat dels protagonistes.

A la cambra hi ha amenaces lúgubres que conviden a reprimir el joc tot just insinuat: el vitrall falsament voluptuós a causa de la profusió de colors, és un avís que cal seguir les regles de la moderació. Per això mateix la cota de malla representada al finestral entreobert, amb voluntat de filtrar la llum atuïdora, figura una dona majestàtica que, servant una brida a la manera d’un ceptre, simbolitza la temprança sobre el desig o les vel•leïtats de l’instint. De fet, aquesta representació il•luminada se situa obliquament amb relació amb el paisatge enterrat en les ombres que és a l’esquena de la parella. D’alguna manera, doncs, el paisatge que podria convidar al festeig actua com a contrapunt del vitrall, però es manté a la reraguarda mig ocult i vigilat per la dama del ceptre furiós. Potser també podríem dir que aquesta dama atura la intenció de l’home que malda en un gest petri per tornar a omplir la copa de la dona i fa que la dona amagui el rostre en un vel transparent. Anant més enllà podríem entendre la dama com un desdoblament de la jove que es comporta amb un decòrum mig imposat i, en aquest sentit, és com es poden interpretar l’ambigüitat dels seus actes. És evident, encara, que totes dues figures mantenen una determinada distància dictada per la prudència, però, alhora, es respira un aire de temptació entre tots dos. L’home, per exemple, imprimeix cert cinisme en l’acció incompleta de voler tornar a omplir la copa a la dona i, fins i tot, ofereix una ombra de sinistralitat en la part del rostre que, amb prou feines, si es pot endevinar en la fosca de la cambra, sota l’ala protectora del barret de copa alta que fa de màscara. Igualment, la dona es cobreix la mirada, si bé la deixa surar en un mirall transparent mentre s’aferra amb els llavis mossegaires al caire d’un oferiment. A més a més el fet que no en puguem veure els ulls, per culpa d’un guspireig de claror en la copa, és a dir en clar contrast amb l’estratègia d’ocultació que fa servir el cavaller, tenyeix l’escena d’erotisme, deixant a la voluntat de l’espectador la resolució de l’enigma.
Per acabar-ho de reblar, la geometria també hi fa un joc pervers en la totalitat de la composició. Encara que tot s’esdevingui en un espai enfocat dins unes línies quadrangulars (tenim, per exemple, la cadira, l’enrajolat, la finestra, el paisatge emmarcat i, en darrer terme, l’espai clos de la cambra), les formes se situen de gairell, en tensió i no pas alineades, com si es volgués jugar amb una perspectiva triangular: ella, ell i els ulls de l’espectador. Si més no, aquest biaix que interromp l’estructura quadrangular amplia el ventall de possibilitats dins una acció fixada o literalment emmarcada. Per tant, caldria no deixar-se enganyar per la formalitat de la presentació a primer cop d’ull i estudiar amb deteniment cada parany. La finestra s’entrebada d’una manera suggerent, no trobeu?

www.flickriver.com

Bona setmana
Mariam



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
auriachm

Si és ben compartit...

Date Monday, May 14th 2012, 1:15 PM

em dono per pagada :D. Merci per les floretes immerescudes. Tal com deia a na Bolly en un missatge, m'és molt difícil de trobar un dia lliure aquest mes, però més endavant...

Cuideu-vos maques
Una aficionada

Spacer

Picture
eulaliarp

M'agrada molt aquest escrit

Date Wednesday, May 9th 2012, 7:28 PM

bollycao, jo m'apunto

Spacer

Picture
bollycao

brutal

Date Wednesday, May 9th 2012, 4:59 PM

tornaria mil vegades a Holanda només per veure aquests quadres de nou i Van Gogh especialment. Ahir vaig estar a l'exposició de Cezanne del Caixaforum i vaig descobrir un Cezanne especialment eròtic. Hi vull tornar, algú s'hi apunta?

Spacer

Picture
MartinaH

Auriachm

Date Wednesday, May 9th 2012, 4:12 PM

M'hi has fet veure tota una càrrega eròtica que a simple vista ni l'hagués percebut.

Magnífic anàlisi de l'obra!

-MartinaH- ( o Nàiade) ;-)

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per auriachm? Aquí son els últims articles.

 
Bullet El malefici del mal
  Data 09/12/14 Icona 2569 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Dia de Venus ;D
  Data 19/09/14 Icona 1268 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Impressió sobre un
  Data 18/09/14 Icona 1219 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet A les nou venta focs,
  Data 03/08/14 Icona 1179 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Vent en calma
  Data 27/05/14 Icona 1145 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Catanyol va, catanyol
  Data 28/02/14 Icona 1300 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Cambra de tardor
  Data 19/01/14 Icona 1174 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet La llengua bruta: quin
  Data 19/01/14 Icona 1432 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet El diàleg d'Alcuí
  Data 03/01/14 Icona 1363 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Móns a part del Boss
  Data 01/12/13 Icona 1504 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Enyor de pluja
  Data 17/11/13 Icona 1264 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Nocturnes
  Data 27/09/13 Icona 1235 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet El Born, el Bond borni
  Data 27/09/13 Icona 1176 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Tarantinejant - Django
  Data 20/01/13 Icona 1331 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Jugant a imitar els
  Data 17/11/12 Icona 1316 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Désir Noir - Le vent
  Data 17/11/12 Icona 1336 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet A chantar m'er
  Data 09/11/12 Icona 1731 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Missatge estrany de
  Data 07/09/12 Icona 1379 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Encara no té títol,
  Data 02/07/12 Icona 1414 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet El castell de Florejacs:
  Data 12/04/12 Icona 1592 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Fent oposicions (x a
  Data 28/03/12 Icona 1302 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Per si no m'accepten
  Data 28/03/12 Icona 1394 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Una endevinalla, un
  Data 28/03/12 Icona 1301 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Música de diumenge
  Data 05/02/12 Icona 1555 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet De la pel·lícula The
  Data 08/01/12 Icona 1334 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet bon any 2012
  Data 01/01/12 Icona 1276 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Para'ls de batalles,
  Data 27/12/11 Icona 1497 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Descalços
  Data 10/11/11 Icona 1438 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Un conte dels Contes
  Data 12/10/11 Icona 1722 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Clara Serena de Rubens
  Data 03/10/11 Icona 1520 Data 6 comentari/s  
Spacer
Bullet Recomanacions: secció
  Data 06/08/11 Icona 1705 Data 16 comentari/s  
Spacer
Bullet La meva València
  Data 19/02/11 Icona 1612 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet La democràcia segons
  Data 28/09/10 Icona 1569 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet De ratapinyades i de
  Data 07/08/10 Icona 2296 Data 3 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Abril

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 
 

Març

 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer