Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

ziol ha escrit 30 articles i te 93 comentaris. L'últim article ha estat fet el 12/10/12

perfil de'n(na) ziol | àlbum de fotos de'n(na) ziol

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de ziol

Espai
 

Ensenyar al que ja sap

Data dijous 17/maig/2012 - 10:37 Icona 1096 Data 4

Fa més de 40 anys vaig tenir com a professor de química al doctor X. Deixant de banda que era molt franquista i actuava com a tal, de química en sabia força. Ens va fer un curs «historicista», partint del que es sabia de química fa 300 anys, va anar explicat els diversos científics que havien anat descobrint nou fets, i incorporant-los dins el model de la seva època, sovint —com en el cas de Lavoisier, Dalton o Avogadro— revolucionant del tot els conceptes. Amb aquesta base històrica ens feia comprendre, per exemple, com i perquè és va esbrinar que les sals, en dissoldre’s en aigua, es separaven en ions; o com, a partir d’unes dades experimentals, Niels Bohr va elaborar el seu model atòmic, força útil encara al nivell de la química que practicàvem.

Però, ai las, el dia de l’examen, el que preguntava eren temes del tipus: quin seria el pH en una barreja de determinats compostos, o quant de determinat producte precipitaria en la reacció tal. Vaja, els problemes típics d’un curs de química. Res d’història o d’explicacions profundes sobre perquè passava determinat fenomen.

Vaig aprendre moltíssim en aquell curs, i no vaig pas ser l’únic, però molts altres companys no.
Per quin motiu allò que va ser bo per a alguns no ho va ser per altre?
Molt senzill, perquè molts no tenien prou nivell de química per poder comprendre les explicacions històriques. Dit d’una altra manera, era un bon curs per a tots aquells que ja l’hagéssim aprovat, o d’entrada, o sense necessitat de classes dels temes que realment anaven a examen. El professor X havia començat la casa per la teulada, i això només funciona quan altres paletes i arquitectes ja han construït tota l’estructura, i l’únic que cal a la casa és fer la teulada i altres acabats.

Això pot semblar anecdòtic, però en moltes programacions actuals continua passant el mateix. Per exemple, i paral·lelament a l’anècdota de la química, s’assumeix que l’alumne sap prou filosofia per treure profit de les classes d’història de la filosofia. En aquest cas fins i tot és pitjor, perquè es poden aprovar amb facilitat aquests exàmens d’història, sense comprendre gaire del que realment és pretén amb la matèria. El mateix passa en matemàtiques, s’ensenyen moltes eines per a la resolució de problemes, però sense assegurar-se que l’alumne sàpiga realment resoldre problemes: per arreglar un rellotge és força útil saber fer funcionar un tornavís amb precisió, però el primer que cal és saber arreglar rellotges per així emprar el tornavís allà on cal. De sempre, que ha semblat més important ensenyar als nens la taula i el procediment de fer sumes, que no pas a resoldre problemes amb sumes. Sense comptar que a l’hora de la veritat, les sumes les pot fer una calculadora o un ordinador, però el planteig del problema, no.

Feu el següent experiment amb nens de vuit anys per veure com s’ensenya la primera cosa sense tenir en compte la segona. Proposeu el següent problema:
Un vaixell surt de Barcelona buid. A Tarragona carrega 25 tones d’arròs. A Castelló 10 tones de taronges. Finalment arriba a València on ho descarrega tot. Quina és l’edat del capità?
Un percentatge sorprenent alt de nens respon immediatament que 35 anys. Com que els han ensenyat l’eina de sumar, fer un problema és aplicar allò. Ningú no els ha dit que en un problema real pot ser necessari o no fer sumes, o que el problema pot no ser soluble amb la informació subministrada.

Potser la moral d’aquesta història és que en pedagogia, especialment a l'hora de programar, no podem comptar que els alumnes actuaran amb la lògica d’algú que ja té assumit un tema; que el «com» i el «perquè» normalment han d’anar sempre plegats. No hem de caure en l’error de pensar que els alumnes ho descobriran tots sols, especialment abans de l’edat en que comencen a tenir capacitats d’abstracció, que és al voltant dels tretze anys. No fer-ho així, crea un alt risc que la matèria perdi l’interès, i que en tot cas només sigui vista com quelcom necessari per passar un examen que desprès es pot oblidar ràpidament.



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
ziol

El capita

Date Friday, May 18th 2012, 7:31 PM

El capità… no puc evitar, cada vegada que penso en aquest problema, de pensar el un capità d'uns 35 anys, precisament, amb l'aspecte del tinent Pinkerton de Madama Butterfly, que vaig anar a veure de petit.
Però un personatge que abandona la noia, no el recomanaria mai a cap altra. A més tot això passava molt abans d'internet i les xarxes socials…

Spacer

Picture
vida-2012

És molt complex...

Date Friday, May 18th 2012, 2:16 PM

saber quina és la millor metodologia... Un gran investigador d'un centre de recerca de Barcelona em va explicar una anècdota molt interessant. Participava en un programa d'aproximació de la ciència a les escoles de primària. Per contestar a una curiositat que tenia un marrec de 5 o 6 anys li va proposar de fer un senzill experiment un dia qualsevol que anés a la muntanya amb la família (que ara no ve al cas). El nen el va fer, i quan li va explicar els resultats a l'investigador es va mostrat en part insatisfet perquè el seu pare li havia dit: " Però que t'ensenyen a l'escola: ciència o màgia!!"
Quant de mal que fa la ignorància!

Spacer

Picture
bollycao

jo no crec en absolut en el sistema d'ensenyament

Date Friday, May 18th 2012, 6:56 AM

no hi crec en el sistema d'ensenyament.Penso que t'han d'ensenyar a pensar sobretot, com tu dius. Hi ha profes que ho fan, són uns cracks, regals que t'acompanyen tota la vida.
Per cert quina edat tenia el capità? era guapo? tens el seu msn?

Spacer

Picture
Krasis

.

Date Friday, May 18th 2012, 6:13 AM

M'ha agradat l'article. Jo també he tingut professors i professores que tot i saber-ne molt de la matèria que impartien començaven la casa per la teulada i també n'he tingut d'altres, com la de física, que començaven per allò més elemental, ens explicava per què les fòrmules per resoldre un problema eren les que eren, i ens ho explicava des de l'inici i les anava construint, era una forma clara de veure perquè s'utilitzava aquella fòrmula, saber-ne l'origen i això em semblava genial.

A vegades el problema no és un problema de comprensió de conceptes de la matèria sinó que ve per la mala comprensió lectora.
Una mala comprensió lectora afecta negativament a totes les matèries. O llegir l'enunciat ràpid i corrents i deixar-se sense respondre una segona part de la pregunta, etc. són coses que passen també.

Estic d'acord amb tu en que molts cops allò que s'ensenya no se li veu una aplicació pràctica i això fa que es perdi l'interès en la matèria.

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per ziol? Aquí son els últims articles.

 
Bullet Res a celebrar
  Data 12/10/12 Icona 2434 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Xat.Cat a TV3
  Data 27/09/12 Icona 1205 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Crònica molt subjectiva
  Data 13/09/12 Icona 1088 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Crònica molt subjectiva
  Data 12/09/12 Icona 1264 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Marxa de la Llibertat
  Data 01/09/12 Icona 938 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Lluna plena
  Data 03/08/12 Icona 1004 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet Pels aficionats a la
  Data 31/07/12 Icona 1187 Data 10 comentari/s  
Spacer
Bullet Viatge a Ponent
  Data 29/07/12 Icona 1037 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Pollastre amb fruits
  Data 23/07/12 Icona 887 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet La Cultura
  Data 21/06/12 Icona 1069 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Eduard Girbal, Nit de
  Data 14/06/12 Icona 1101 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Elogi de la Faràndula
  Data 12/06/12 Icona 969 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Les fotos de l'ou
  Data 11/06/12 Icona 1013 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Menjar, ecologia i ciéncia
  Data 06/06/12 Icona 1126 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet L'ou com balla
  Data 31/05/12 Icona 1000 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Roda el món i torna
  Data 24/05/12 Icona 1190 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Orgasmes femenins
  Data 21/05/12 Icona 1445 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Joc Cultural
  Data 16/05/12 Icona 1059 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Compartir
  Data 15/05/12 Icona 1082 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Infant maltractat
  Data 14/05/12 Icona 1212 Data 7 comentari/s  
Spacer
Bullet Cada any, vora el mar
  Data 13/05/12 Icona 977 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet La venjança del nesprer
  Data 12/05/12 Icona 1021 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet Riure
  Data 11/05/12 Icona 1013 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet És bona la llet?
  Data 27/05/08 Icona 2012 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet Estrelles grans i petites
  Data 26/05/08 Icona 1512 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet A la cuina i amb formatge
  Data 25/05/08 Icona 1295 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet 100.000 $ a la recerca
  Data 25/05/08 Icona 1162 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet Cambres secretes a la
  Data 22/05/08 Icona 1210 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet Anells i satèl·lits
  Data 21/05/08 Icona 1268 Data 2 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Maig

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 

Abril

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer