Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

TomasM-Porta ha escrit 1727 articles i te 8011 comentaris. L'últim article ha estat fet el 14/06/16

perfil de'n(na) TomasM-Porta | àlbum de fotos de'n(na) TomasM-Porta

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de TomasM-Porta

Espai
 

ÉS CONSTITUCIONAL EL TRIBUNAL CONSTITUCIONAL?

Data dimecres 1/octubre/2014 - 06:06 Icona 919 Data 8

Adverteixo que aquest és un article més jurídico-polític que político-literari o sigui que el podeu trobar feixuc. Però tinc ganes d’explicar quatre coses tècniques.
Comencem per no saber si el Tribunal Constitucional és un Tribunal. És un Tribunal o és un òrgan polític? Si és un òrgan judicial s’entén que ha de ser imparcial i independent i, per tant, independent del poder legislatiu o executiu. Si és un òrgan polític, en canvi, ni és imparcial, ni és independent del poder legislatiu i executiu.

Per respondre aquesta pregunta anem a veure com es composa el tribunal constitucional. Això ho respon l’article 159.1 de la constitució espanyola, que diu:
Artículo 159

1. El Tribunal Constitucional se compone de 12 miembros nombrados por el Rey; de ellos, cuatro a propuesta del Congreso por mayoría de tres quintos de sus miembros; cuatro a propuesta del Senado, con idéntica mayoría; dos a propuesta del Gobierno, y dos a propuesta del Consejo General del Poder Judicial.

Veiem, doncs, d’una manera claríssima que el Tribunal Constitucional no és un tribunal, ni imparcial, ni independent, sinó que és un òrgan polític parcial. Per què?
Perquè 10 dels seus 12 membres ( i d’aquests dos, en podríem parlar, però no ho compliquem ) no són triats entre juristes independents sinó pel poder executiu i legislatiu.

Això vol dir que el partit que té majoria parlamentària i de govern pràcticament tria sol deu membres del tribunal constitucional, cosa que només s’intenta compensar en els tempos de la seva elecció, perquè no es trien tots a l’hora, sinó per diferents periódes.

Sent el Tribunal Constitucional un òrgan polític i de partit simplement trenca la divisó de poders que està recollida com uns dels pilars bàsics del sistema polític espanyol i, per tant, es pot dir sense por a dir una boutade que el tribunal constitucional és essencialment anticonstitucional perquè no defensa la divisió de poders que és un dels principis fonamentals de l’estat de dret espanyol.

Com que no tos els que em llegiu sou juristes, explicar que no és una contradicció que hi hagi articles constitucionals que siguin anticonstitucionals. De fet n’hi ha uns quants. Intento explicar-ho: no totes les parts de la constitució tenen el mateix rang. Hi ha una jerarquia legal dins mateix de la constitució que ve establerta pel mateix text legal. Si resulta que hi ha una part de la constitució amb menor rang que vulnera el que es diu en una de major rang podem parlar doctrinàriament d’un article de la constitució anticonstitucional.

Doncs bé, en la seva essència, perquè no respecta la divisió de poders que és de rang superior a la regulació del tribunal constitucional, el tribunal constitucional és anticonstitucional.

Perdoneu l’espessor de l’article.

I ho sento però continuarà. Per alguna cosa m’ha d’haver servit haver passat per la facultat de dret.



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
nen-

Tema complex

Date Wednesday, October 1st 2014, 3:25 PM

Per tal raó ,de vegades interessa una visió des del desconeixement del tema i així guiar-se només pel sentit comú.
I a mi el sentit comú em fa donar la raó a Tomas de forma abrumadora.
Triar els polítics a qui ens ha de jutjar ho trobe d'un cinisme enorme i una burla als ciutadans.

Per què no miren els currículums i la trajectòria acadèmica opositant de manera transparent com fa tot el món?
Però açò no és nou perquè també els polítics trien els acadèmics de la llengüa ,el consell valencià de cultura o l'equip d'atenció primària en sanitat. etc,etc.
Veges tu què li fa el ''rabo pa córrer''.Ténen una cara que se la xafen.
Està tot fet des de la política com a panacea del funcionament de tot i així ens ha anat en deixar-ho tot en mans de qui més deuriem desconfiar.
Això és el que jo anomene un país polititzat.
Els braç politic ens arriva a tots el àmbits de manera tan descarada que ja no sé si ens prénen com a imbècils o realment som uns imbècils.
La missi´d'un polític deuria ser servir-nos als ciutadans ,gestionar i intentar molestar-nos el mínim posible però sembla que això no ho ténen clar.

Spacer

Picture
alarico

Coincideixo amb tú

Date Wednesday, October 1st 2014, 1:11 PM

Sóc partidari d'escollir via votacions a totes les persones que han d'ocupar un càrrec públic, siguin o no funcionaris. Això inclou als parlamentaris, magistrats d'altes instàncies, presidents de diputacions, fiscals generals, fins i tot regidors, etc.. Si això és o no pràctic, o on hem de posar el límit ja és una altra història.

Dit això, si la tria dels membres del TC es fes via votació directa, amb el corresponen referèndum, creu que en casos com el que ens ocupa, el resultat haguès estat diferent?

M'explico, de la mateixa manera que l'actual TC està compost per membres triats pel Govern d'Espanya, govern que ha estat escollit per tots els ciutadans, és molt probable que la tria directa del TC acabi tenint la mateixa 'sensibilitat' política que el govern de cara a interpretar la constitució, oi?

No se si veus on vull anar a parar.

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Clar que sí.

Date Wednesday, October 1st 2014, 12:24 PM

Divisió de poders vol dir divisió i equilibri de poders. El primer tema que plantejo avui és que la constitució espanyola només fa que existeixi un poder: el poder polític oligàrquic que agrupa tots els poders que s'haurien d'equilibrar.

Dit això jo sóc partidari de la màxima democràcia possible, sempre i a tot arreu. Als USA trien els fiscals, per què no?

Spacer

Picture
alarico

Tomas

Date Wednesday, October 1st 2014, 11:45 AM

No t'equivoques. Sóc la persona més lliberal [i libertina] que et pots tirar a la cara, creu-me.

Dit això, i havent fet un cop d'ull als articles que acabes de copiar en relació al ACGPJ i seguint la teva linea argumental, llavors hem de concloure que hi hauria més separació de poders i per tant més democràcia si fos la ciutadania en el seu conjunt qui escollis els membres del ACGPJ i també del TC.

Estas d'acord amb mi amb la meva conclussió?

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Alarico,

Date Wednesday, October 1st 2014, 11:31 AM

És constitucionsl el ACGPJ? Jo et tinc per un liberal (com, jo), tu mateix:

Artículo 122

1. La ley orgánica del poder judicial determinará la constitución, funcionamiento y gobierno de los Juzgados y Tribunales, así como el estatuto jurídico de los Jueces y Magistrados de carrera, que formarán un Cuerpo único, y del personal al servicio de la Administración de Justicia.

2. El Consejo General del Poder Judicial es el órgano de gobierno del mismo. La ley orgánica establecerá su estatuto y el régimen de incompatibilidades de sus miembros y sus funciones, en particular en materia de nombramientos, ascensos, inspección y régimen disciplinario.

3. El Consejo General del Poder Judicial estará integrado por el Presidente del Tribunal Supremo, que lo presidirá, y por veinte miembros nombrados por el Rey por un período de cinco años. De éstos, doce entre Jueces y Magistrados de todas las categorías judiciales, en los términos que establezca la ley orgánica; cuatro a propuesta del Congreso de los Diputados, y cuatro a propuesta del Senado, elegidos en ambos casos por mayoría de tres quintos de sus miembros, entre abogados y otros juristas, todos ellos de reconocida competencia y con más de quince años de ejercicio en su profesión.

Spacer

Picture
alarico

Tomas

Date Wednesday, October 1st 2014, 7:07 AM

Veig per on vas. Si l'Art. 159.1 de la Constitució diguès que els membres del TC són triats única i exclusivament per membres del CGPJ llavors el TC seria constitucional?

LLavors algú podria argumentar que per ser realment constitucional i totalment democràtic els membres del TC haurien de ser triats via referèndum de tota la ciutadania, no pas nomès pels magistrats del CGPJ, oi?

Spacer

Picture
TomasM-Porta

Alarico,

Date Wednesday, October 1st 2014, 6:39 AM

jo he fet una demostració jurídica de la meva tesi. Dic que els 10 membres són triats pel congrès - senat - govern, perquè així ho diu la constituciò. De moment no he anat més enllà. Vull dir que ni he parlat del tema català.

És a dir, en el plantejament jurídic que jo faig, el tribunal anticonstitucional és anticonstitucional des del punt de vista de la constitució espanyola. Al tema català ja hi arribarem.

No et contesto el que em preguntes perquè porta a un altre debat i jo avui em centro simplement en el tema jurídic. Perdona'm.

Spacer

Picture
alarico

Una pregunta

Date Wednesday, October 1st 2014, 6:19 AM

Si partim de la base de que el TC és un òrgan polític parcial, com expliques que les magistrades Encarnación Roca i Adela Asúa, propostes per CiU i pel PNV respectivament, s'hagin sumat a la posició unanime del TC per suspendre la llei i el decret del president Mas?

Vull dir que si fos realment un òrgan polític parcial com a mínim la Sr. Roca (CiU) huaria votat en contra de la suspenció, oi?

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per TomasM-Porta? Aquí son els últims articles.

 
Bullet ELS CIUTADANS COM NOSALTRES
  Data 14/06/16 Icona 3574 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES DONES SÓN MILLORS
  Data 13/06/16 Icona 1800 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES CUP.
  Data 09/06/16 Icona 1763 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet L’AJUNTAMENT ANTISISTEMA
  Data 02/06/16 Icona 1778 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ÀUSTRIA A PUNT DE TENIR
  Data 27/05/16 Icona 1709 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BATLLESA COLAU I
  Data 26/05/16 Icona 1779 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PERO LA BATLLESA COLAU
  Data 25/05/16 Icona 1836 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet ARS MARINA TROBANDI
  Data 25/05/16 Icona 1860 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet APOLOGIA DEL DISPENSARI
  Data 17/05/16 Icona 1773 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CDC VERSUS ERC
  Data 13/05/16 Icona 1749 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet I ELS REFUGIATS DEL
  Data 12/05/16 Icona 1810 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet S’HAN D’APUJAR ELS
  Data 11/05/16 Icona 1692 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet NOVES ELECCIONS AL REGNE
  Data 10/05/16 Icona 1767 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PER LA RENDA NO DONARÉ
  Data 09/05/16 Icona 1822 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet PUNT I FINAL
  Data 27/04/16 Icona 1807 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet JOHAN CRUYFF IN MEMORIAM
  Data 01/04/16 Icona 1796 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet RAJOY FA BO SANCHEZ
  Data 14/03/16 Icona 1765 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BROMETA DE RÀDIO
  Data 09/03/16 Icona 1748 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CARME FORCADELL, PRESIDENTA
  Data 02/03/16 Icona 1882 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DEMOCRÀCIA DIRECTA
  Data 01/03/16 Icona 1786 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DOLORS MIQUEL PROVOCANT
  Data 25/02/16 Icona 1817 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet MURIEL CASALS IN MEMORIAM
  Data 25/02/16 Icona 1743 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SON DEMOCRÀTIQUES LES
  Data 16/02/16 Icona 1785 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL MAGISTRAT ISMAEL
  Data 15/02/16 Icona 1839 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet SOBRE EL NOU GOVERN
  Data 11/02/16 Icona 1800 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet JO VOTARIA A FAVOR D’UN
  Data 10/02/16 Icona 1720 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet PERÃ’ QUE COI HA FET
  Data 08/02/16 Icona 1735 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL FINANÇAMENT IRREGULAR
  Data 26/01/16 Icona 1827 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet L’ADÉU –O L’ARREVEURE
  Data 25/01/16 Icona 1776 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet PERQUÈ CREC QUE CONVERGÈNCIA
  Data 21/01/16 Icona 1675 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet A SANT DE QUÈ LA GENERALITAT
  Data 20/01/16 Icona 1822 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet NO PODEN HAVER LLEIS
  Data 19/01/16 Icona 1758 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LADRAN, LUEGO CAVALGAMOS
  Data 13/01/16 Icona 1900 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet AL.LELUIA, TENIM PRESIDENT!!!!
  Data 11/01/16 Icona 1706 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SUBASTES FRATICIDES
  Data 07/01/16 Icona 1808 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet CONTRA ARTUR MAS
  Data 05/01/16 Icona 1860 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS SOCIALISTES ES VAN
  Data 29/12/15 Icona 1776 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 28/12/15 Icona 1733 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS DE LES CUP SON UNS
  Data 28/12/15 Icona 1708 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 24/12/15 Icona 1800 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 23/12/15 Icona 1713 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet S’ESDEVINDRAN LES REVOLUCIONS
  Data 22/12/15 Icona 1745 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS RESULTATS DE LES
  Data 21/12/15 Icona 1779 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet HEM DE CELEBRAR AQUESTA
  Data 10/12/15 Icona 1812 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet EM DONO DE BAIXA D’ERC
  Data 10/12/15 Icona 1886 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Títol de l'article
  Data 02/12/15 Icona 1788 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet QUE CONVOQUIN NOVES
  Data 01/12/15 Icona 1789 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet UNA MISSA PER FRANCO???
  Data 23/11/15 Icona 1779 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet ALGÚ ENTÉN EL QUE ESTÀ
  Data 22/11/15 Icona 1877 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet I ARA RESULTA QUE ESTEM
  Data 18/11/15 Icona 1646 Data 1 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Març

 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Febrer

 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer