Xat Catala
Entra Registra´t
     
 
La meva foto

Benvingut/da al meu bloc!

TomasM-Porta ha escrit 1727 articles i te 8011 comentaris. L'últim article ha estat fet el 14/06/16

perfil de'n(na) TomasM-Porta | àlbum de fotos de'n(na) TomasM-Porta

   
Espai
Espai
   
 

Article del bloc de TomasM-Porta

Espai
 

MIGUEL DELIBES IN MEMORIAM

Data dijous 25/mar/2010 - 03:51 Icona 593 Data 2

El meu nacionalisme català no obsta per a que sigui un admirador d’alguns aspectes de la cultura castellana, per damunt de tots la literatura i la pintura.

La literatura castellana – des de Jorge Manrique fins Mario Vargas Llosa – té tants escriptors excepcionals que crec que és de justícia dir que és, juntament amb la literatura anglosaxona i potser l’alemana, la francesa i la italiana, la millor literatura del món.
Que el castellà, com a llengua, hagi envaït i intenti fer desaparèixer el català no tén res a veure amb el reconeixement artístic dels autors en llengua castellana. Una cosa és un problema polític i l’altre un problema artístic, simplement.

Dins d’aquesta grandiosa literatura castellana, quin és el paper de Miguel Delibes, mort a Valladolid el 12 de març d’enguany? Jo crec que és una peça cabdal en dos àmbits: en l’àmbit del realisme i en l’àmbit de la simplicitat expressiva.

Majoritàriament – i amb grans excepcions com Manrique, Galdós o Antonio Machado- la literatura castellana tendeix al barroquisme ( en aquest sentit, tot i que la literatura catalana té bons autors barrocs, la nostra tendència és la contrària: només cal pensar en Llull, Auziàs March, Anselm Turmeda, Joan Maragall, Josep Carner o Josep Pla ). Només cal pensar en tres monuments literaris immensos per adonar-se’n: Quevedo, Góngora i García Márquez. Jo fins i tot considero que els sensacionals Cervantes i la novel.la picaresca són barrocs. I quedi clar que barroc no està escrit en sentit pejoratiu. Només defineix un estil. Qui s’atreviria a dir que Rubens i Velázquez – dos pintors barrocs- no són dos pintors absolutament imprescindibles?

Però, ja dic, en el marc de la literatura castellana, Delibes és una excepció. La seva manera de narrar senzilla i realista l’atansa a Josep Pla. Però el separa de l’autor empordanès, a banda de la llengua, el fet que Delibes fa ficció i el fet que Pla, en el fons, és un moralista dels tòpics. Llegir Pla és llegir un il.lustrat francès del segle XVIII, només que aquest il.lustrat és empordanès i ens vol fer creure que fa de pagès ( és una obvietat que Pla no en va fer mai de pagès, per molta boina que portès ).

Com que jo sóc un home simple – és a dir, dues vegades simple- m’agrada l’art simple, es a dir, aquell art que puc entendre sense necessitat de fer un gran esforç de concentració i d’interpretació. En la meva ignorància sobèrbia fins i tot he pensat a vegades que els artistes que creen obres complexes són uns mal educats. I en aquest àmbit incloc tot tipus d’artistes, des dels poetes fins als cuiners – sobre tot els cuiners- passant pels pintors i els arquitectes. L’única excepció que faria és la dels pornògrafs perquè, sent la pornografia un art tant lligada amb la vida, em sembla indispensable que tingui una complexitat progresiva per evitar l’avorriment. O dit d’una manera més clara: que de mica en mica la qualitat de la imaginació vagi substituint l’energia de la quantitat.

Quan ara llegeixo que Delibes va aprendre el seu castellà literari dels pobles castellans no puc sinó somriure amb menyspreu. A veure, el castellà de Delibes no és un castellà argòtic, en general, sinó un castellà que s’esforça per ser ric i a l’hora ser entès arreu. Ell mateix deia que el seu estil neixia de la lectura i estudi dels volums de Dret Mercantil del catedràtic Joaquin Garrigues. Jo els vaig comprar per tal de seguir el consell de Delibes i és extraordinari com Garrigues ens va explicant les institucions mercantils –que ho són tot menys fàcils- amb una simplicitat i una elegància extraordinària. Es justament la simplicitat i l’elegancia extraordinaries de Delibes a la que cal afegir, és clar, el geni creador.

Llegir Delibes et fa estimar Castella, cosa que per un nacionalista català té el seu mèrit. Però, al cab i a la fi, hom se n’adona que la distinció que fan alguns madrilenys quan topen amb catalans – “que una cosa és el gobierno y otra el pueblo de Madrid”- probablement té sentit. I que, ja que som al món relativament pocs anys, més val mirar les persones i els pobles amb amor que no pas amb odi. Jo – fent el Camí de Sant Jaume- he passejat per Castella i els seus paisatges – que Machado i Unamuno també dibuixen amb tant encert – en la seva austeritat m’han semblat bellíssims. I amables les seves gents. I senzillament enlluernants alguns dels seus monuments com la catedral de Burgos. En definitiva ser cosmopòlita deu ser això: saber mirar amb ulls amorosos qualsevol racó del món oblidant els prejudicis.

Hi ha una vessant de Delibes que no entenc: és la vessant d’ecologista – caçador. Que Delibes és un ecologista ho demostra en diversos dels seus llibres en els que fa una defensa aferrissada de la fauna i la flora castellana i en el fet que varis dels seus fills són biòlegs i han aprofundit en aquest aspecte de l’ideologia del seu pare. Però jo això ho trobo contradictori amb ser caçador en un temps en els que no cal caçar animals. En aquest sentit, per mi, “Diario de un cazador” és un llibre magnífic, punyent i contradictori a l’hora.

De tots els llibres que em van fer llegir a escola només en recordo dos amb nostàlgia: “Las inquietudes de Shanti Andía” de Pio Baroja i “Cinco horas con Mario” de Miguel Delibes. Els dos em van ajudar a estimar molt la literatura – que després m’adonés que Baroja era un anticatalanista visceral no té cap importància, com tampoc no la té que ho fos Quevedo o que ho sigui Mario Vargas Llosa o que Cela fos censor- i van encendre la meva vocacció d’escriptor. Potser hi caldria afegir la Bíblia que era la literatura amb la que em trobava cada diumenge ( val a dir que vaig llegir l’antic testament sense que ningú m’ho manés i el vaig trobar un llibre sensacional ).

Quan penso en Shanti Andia encara veig el vaixells, els mars, les onades, el sol i penso que mai de mai no he vist una aventura com aquella.

Quan penso en “Cinco horas con Mario”, ara, gairebé a la cinquantena de la meva vida, penso en coses més tristes, com la decadència de l’amor conjugal.

Ara Delibes ha mort després d’una greu malaltia que ha fet que estiguès patint no sé quants anys. Si aquest estiu, continuant el camí de Sant Jaume passem a prop de Valladolid, miraré de peregrinar també fins a la seva tomba per a agraïrli la seva obra. Jo no sóc creient, però per si de cas existeix l’altra vida, li duré unes flors en agraïment.
I aniré llegint els llibres que em falten per llegir i rellegiré alguns dels ja llegits. I continuaré estimant-lo, admirant-lo i aprenent amb ell.



Espai
Spacer
Espai
   
  Escriu articles al teu bloc
Espai
 
 

Comentaris sobre aquest article

Espai Espai
 
Picture
Ellesmera

Totalment d'acord

Date Thursday, March 25th 2010, 4:09 PM

a mi també m'agrada molt Delibes. Cinco horas con Mario és una meravella, però el millor retrat de la societat és Los santos inocentes. Ser un català convençut no té perquè privar-te del plaer de llegir bons llibres en altres idiomes.

Spacer

Picture
Cabrero

Delibes, per a mi,

Date Thursday, March 25th 2010, 1:02 PM

com Messi per als culés, és intocable. Està per sobre de les errades o dels encerts: ell era caçador perquè era, i li va passar al seu fill, un ecologista convençut i militant. Llegiu, si ho trobeu, un petit llibre que és una de les obres mestres de la literatura: La mortaja.

Adéu

Spacer

Espai
 

Escriu el teu comentari per aquest article

Espai Espai
Espai
  Ho sentim, els usuaris no registrats no poden escriure comentaris | Registra't
   



Més articles

 

Vols llegir més articles escrits per TomasM-Porta? Aquí son els últims articles.

 
Bullet ELS CIUTADANS COM NOSALTRES
  Data 14/06/16 Icona 4029 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES DONES SÓN MILLORS
  Data 13/06/16 Icona 2005 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet LES CUP.
  Data 09/06/16 Icona 1986 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet L’AJUNTAMENT ANTISISTEMA
  Data 02/06/16 Icona 1982 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ÀUSTRIA A PUNT DE TENIR
  Data 27/05/16 Icona 1914 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BATLLESA COLAU I
  Data 26/05/16 Icona 1982 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PERO LA BATLLESA COLAU
  Data 25/05/16 Icona 2036 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet ARS MARINA TROBANDI
  Data 25/05/16 Icona 2067 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet APOLOGIA DEL DISPENSARI
  Data 17/05/16 Icona 1944 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CDC VERSUS ERC
  Data 13/05/16 Icona 1930 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet I ELS REFUGIATS DEL
  Data 12/05/16 Icona 1980 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet S’HAN D’APUJAR ELS
  Data 11/05/16 Icona 1862 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet NOVES ELECCIONS AL REGNE
  Data 10/05/16 Icona 1929 Data 3 comentari/s  
Spacer
Bullet PER LA RENDA NO DONARÉ
  Data 09/05/16 Icona 2002 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet PUNT I FINAL
  Data 27/04/16 Icona 1992 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet JOHAN CRUYFF IN MEMORIAM
  Data 01/04/16 Icona 1978 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet RAJOY FA BO SANCHEZ
  Data 14/03/16 Icona 1940 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA BROMETA DE RÀDIO
  Data 09/03/16 Icona 1922 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet CARME FORCADELL, PRESIDENTA
  Data 02/03/16 Icona 2065 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DEMOCRÀCIA DIRECTA
  Data 01/03/16 Icona 1967 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LA DOLORS MIQUEL PROVOCANT
  Data 25/02/16 Icona 1994 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet MURIEL CASALS IN MEMORIAM
  Data 25/02/16 Icona 1930 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SON DEMOCRÀTIQUES LES
  Data 16/02/16 Icona 1969 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL MAGISTRAT ISMAEL
  Data 15/02/16 Icona 2033 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet SOBRE EL NOU GOVERN
  Data 11/02/16 Icona 1979 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet JO VOTARIA A FAVOR D’UN
  Data 10/02/16 Icona 1911 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet PERÒ QUE COI HA FET
  Data 08/02/16 Icona 1931 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet EL FINANÇAMENT IRREGULAR
  Data 26/01/16 Icona 2006 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet L’ADÉU –O L’ARREVEURE
  Data 25/01/16 Icona 1963 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet PERQUÈ CREC QUE CONVERGÈNCIA
  Data 21/01/16 Icona 1851 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet A SANT DE QUÈ LA GENERALITAT
  Data 20/01/16 Icona 2003 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet NO PODEN HAVER LLEIS
  Data 19/01/16 Icona 1936 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet LADRAN, LUEGO CAVALGAMOS
  Data 13/01/16 Icona 2074 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet AL.LELUIA, TENIM PRESIDENT!!!!
  Data 11/01/16 Icona 1899 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SUBASTES FRATICIDES
  Data 07/01/16 Icona 2002 Data 4 comentari/s  
Spacer
Bullet CONTRA ARTUR MAS
  Data 05/01/16 Icona 2021 Data 2 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS SOCIALISTES ES VAN
  Data 29/12/15 Icona 1910 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 28/12/15 Icona 1869 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS DE LES CUP SON UNS
  Data 28/12/15 Icona 1841 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 24/12/15 Icona 1945 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet TRIA CARMINA NATIVITATITS
  Data 23/12/15 Icona 1852 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet SESDEVINDRAN LES REVOLUCIONS
  Data 22/12/15 Icona 1878 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet ELS RESULTATS DE LES
  Data 21/12/15 Icona 1912 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet HEM DE CELEBRAR AQUESTA
  Data 10/12/15 Icona 1950 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet EM DONO DE BAIXA DERC
  Data 10/12/15 Icona 2023 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet Ttol de l'article
  Data 02/12/15 Icona 1930 Data 0 comentari/s  
Spacer
Bullet QUE CONVOQUIN NOVES
  Data 01/12/15 Icona 1961 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet UNA MISSA PER FRANCO???
  Data 23/11/15 Icona 1915 Data 5 comentari/s  
Spacer
Bullet ALG ENTN EL QUE EST
  Data 22/11/15 Icona 2021 Data 1 comentari/s  
Spacer
Bullet I ARA RESULTA QUE ESTEM
  Data 18/11/15 Icona 1787 Data 1 comentari/s  
Spacer
Espai
Espai
Espai

Cerca al meu bloc

 


Donar un cop d'ull a tots els blocs
Espai
Spacer
Espai

Articles antics

Maig

 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 

Abril

 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 
Espai
Spacer

Referències

Col·labora!
Spacer
Contacta amb el suport / Avisa'ns d'abusos
Spacer
Posa'ns als favorits
Spacer
Política de privacitat, Termes d'ús & Legal
Spacer